POPQUIZ MARATHON VOLGENS DE VOLKSKRANT

zaterdag 7 juni 2014
Artikel in Volkskrant Magazine

Een bont gezelschap trekt door Utrecht voor de Popquiz Marathon. Haro Kraak sluit zich aan bij team INO, specialisten in De Serieuze Pop.

Wanneer?
Woensdag 28 mei, 19.30 tot 01.00 uur.

Waar?
Op elf locaties in de binnenstad van Utrecht vindt de derde jaarlijkse Popquiz Marathon plaats. Het evenement voltrekt zich trouwens tegelijkertijd in vijf andere Nederlandse steden en één Belgische, maar een mens moet keuzes maken. Daarom begint uw verslaggever naast de Dom in café Lebowski, aan het statafeltje bij team INO, willekeurig vernoemd naar de – nietsvermoedende – oude buurjongen van een van de deelneemsters, die eigenlijk Inocentius heet. Na de eerste ronde in Lebowski, een tent met een enorme opgezette nepgiraffe aan de rode muur, spoeden we ons naar Broers, waar het chique restaurantgedeelte gereserveerd is voor de quiz. Daarna nemen we de lift naar de zesde verdieping van het nieuwe TivoliVredenburg om vervolgens de avond af te ronden in filmcafé OSKAR, waar het geluid zo slecht is dat men vloekend de zaak verlaat. ‘Ik ga janken zo!’

Team INO
Wie?
Team INO bestaat uit zzp’ers Joyce Roskamp (producent) en Erna Eshuis (interim-HR), HR-adviseur Marielle van der Sterren, business controller Jan-Willem Vroege en gelegenheidslid en geheim wapen Paul Nederveen, beter bekend alss dj St. Paul, van de Tivoli-dansavond Pop-O-a-Matic. Allen zijn bloedfanatiek. ‘Sssst, daar zijn ze nog beziog!’, snoeren ze elkaar de mond. Grootste manco: ze zijn vooral thuis in De Serieuze Pop. En dus snauwen ze ‘kutmuziek’ als Atomic Kitten klinkt, ‘gadverdamme’ bij Volumia en zijn ze stiekem een beetje trots dat ze niet raden dat Hurts Stay zingt. ‘Zo zie je maar weer’, zegt Vroege, ‘pulp ontregelt de liefhebber’.

Hoe?
De meeste rondes zijn rechttoe, rechtaan – artiest en titel van het fragment opschrijven – maar bij Broers krijgt het spel een extra dimensie: de titels moeten semantisch met elkaar verbonden worden. Zo hoort Sorry seems to be the hardest word natuurlijk bij Hard to say I’m sorry. En Insomnia van Faithless bij Wide Awake van Milk Inc. In Tivoli krijgen de deelnemers een velletje met alle staten van de VS. Uit de liedjes moeten de juiste staten gedistilleerd worden. Bruce Springsteen zingt over Nebraska en het nummer Thunderstruck is van AC/DC, een bandnaam waarin met een beetje goede wil het district van de Amerikaanse hoofdstad te herkennen is. Aan de vele high fives te zien, is dat niet zo moeilijk.

Publiek?
Volgens teamgenoot Vroege bestaat het popquizpubliek meestal uit ‘nerdy mannen tussen de 30 en 40’. Toch is de man-vrouwverhouding redelijk in balans vanavond. Bij de rondes 90s Alternative is de concurrentie het grootst, want dat is de lievelingsmuziek van de gemiddelde quizzer. Van de 112 teams wordt INO tweede, ze moeten alleen The Outsiders voor zich dulden. De eeuwige roem, en een iets grotere beker, vallen deze buitenbeentjes ten deel.

Terugkomen?
Volgend jaar is er weer een Popquiz Marathon. In de tussentijd zijn er talloze kroegen door het hele land waar de liefhebber mandelijks zijn popkennis kan testen.

Artikel verschenen in Volkskrant Magazine op zaterdag 7 juni 2014